AIParte Research

Administrația Publică Locală

O analiză a personalului din aparatele proprii ale primăriilor și consiliilor județene din România, conform datelor oficiale din Septembrie 2025.

Vizualizare Hartă

Afișează Harta

Sursa Datelor și Întrebări Frecvente

Sursa Datelor și Metodologie

Informațiile prezentate pe această pagină au caracter informativ și reprezintă o imagine a personalului din aparatele proprii ale primăriilor și consiliilor județene din România, la nivelul lunii Septembrie 2025. Sursa datelor oficiale este Agenția pentru Administrația Locală.

Analiza se bazează pe:

Observație importantă: Datele au fost colectate prin Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Dezvoltării, bazându-se pe raportări ale prefecturilor. Se poate înregistra un grad de eroare de aproximativ ±2% la nivelul întregii țări.

Diferența dintre "Surplus Total" și "Personal de Redus"

Acești doi indicatori oferă perspective diferite asupra situației personalului:

Exemplu: Dacă într-un județ Primăria A are un surplus de 10 posturi, iar Primăria B are un deficit de 4 posturi, "Personalul de redus" va fi 10, în timp ce "Surplusul total" va fi 6 (10 - 4).

Întrebări și Răspunsuri

1. De unde provin datele?
Datele provin de pe platforma oficială a Guvernului României, gov.ro/aal, și sunt agregate de la prefecturi, pe baza raportărilor primăriilor și consiliilor județene.

2. Cât de actuale sunt datele?
Analiza reflectă situația din prima jumătate a anului 2025, fiind centralizată în Septembrie 2025.

3. Ce înseamnă 'Numărul maxim de posturi' menționat în textul oficial?
Este limita superioară legală, calculată în funcție de populație, pe care organigrama unei autorități locale nu o poate depăși. Nu este același lucru cu numărul de posturi existente (din organigramă) sau cu cele ocupate.

4. Toate primăriile au atins acest număr maxim?
Nu. Conform analizei oficiale, numărul total de posturi din organigramele din România (≈164.000) este cu 14% mai mic decât numărul maxim total permis de lege (≈190.000).

5. Care este diferența dintre posturile din organigramă și cele ocupate?
Diferența o reprezintă posturile vacante. La nivel național, din cele ≈164.000 de posturi existente în organigrame, doar ≈129.000 sunt ocupate, rezultând o rată de vacanță de 21%.

6. Ce reprezintă indicatorul 'Surplus/Deficit' din tabelul detaliat?
Este diferența numerică dintre numărul de posturi efectiv ocupate și limita legală calculată (simulare de reducere cu 45%). O valoare pozitivă (roșie) înseamnă excedent, iar o valoare negativă (verde) înseamnă că entitatea se încadrează în limită.

7. Ce entități sunt incluse în analiză?
Analiza include toate UAT-urile (comune, orașe, municipii), Sectoarele Municipiului București, Consiliile Județene și Primăria Generală a Municipiului București.

8. De ce o reducere mică a normativului maxim nu ar avea efect real?
Deoarece există o "plasă de siguranță" de 32% (≈61.000 de posturi) formată din posturile neînființate (diferența dintre maximul legal și organigrame) și cele vacante. O reducere sub acest prag ar desființa, în principal, posturi care oricum nu sunt ocupate.

9. Sunt datele 100% exacte?
Datele se bazează pe raportări multiple și, conform notei oficiale, s-ar putea înregistra un grad de eroare de aproximativ ±2% la nivelul întregii țări din cauza unor posibile diferențe de raportare.

10. Cum este calculat 'Raport Excedent Personal' de pe hartă?
Acesta arată ce procent din posturile ocupate ar trebui redus pentru a atinge limita legală. Se calculează doar pentru entitățile cu surplus, ca (Surplus / Posturi Ocupate) * 100.